Освітній практиці відомі різні форми орієнтації навчання. Їх виникнення і розвиток детерміновані соціальними потребами та інтересами держави.
Найдавнішою формою вважають індивідуальне навчання, яке потім поєдналося із індивідуально-груповим. Індивідуально-групові форми почали запроваджувати в ХVІ столітті. Згодом ця форма стала масовою, у зв’язку з чим виникла класно-урочна система навчання, яка зберігається і сьогодні.
За статистикою, уроку відводиться 98% усього навчального часу. В класно-урочній формі є недоліки:
- побудова уроку за схемою «опитування – пояснення – закріплення», яка не забезпечує умов для ефективного засвоєння знань та розвитку особистості взагалі, оскільки орієнтує дітей на пасивне засвоєння інформації, а не на самостійну пізнавальну діяльність;
- переважання цільової установки, яка спрямована на діяльність учителя;
- орієнтація вчителя на учня середнього рівня можливостей;
- недостатнє знання особистості школяра;
- недостатнє врахування особистісного фактора;
- перевантаження змісту навчального матеріалу;
- відірваність знань від їхнього використання;
- слабкий розвиток групових та індивідуальних форм навчання;
- однобічний підхід до диференціації (переважна диференціація обсягу й ступеня складності навчального матеріалу).
Таким чином, виникає потреба в модернізації класно-урочної системи через:
- зміну характеру взаємодії учасників навчального процесу, що передбачає виконання вчителем функції фасилітатора (від англ.. полегшувати, сприяти);
- запровадження інтерактивних методів навчання, в основі яких двосторонній процес спілкування;
- запровадження особистісно орієнтованої технології навчання, цілі якого полягають у визначенні життєвого досвіду кожного учня, рівня інтелекту, пізнавальних здібностей, у формуванні позитивної мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потреби в самовдосконаленні;
- спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток головних і предметних компетентностей особистості; спрямованість навчальної діяльності на самореалізацію учня;
- запровадження в навчальному процесі інформаційно-комунікаційних технологій;
- запровадження комплексу процедур спостереження, поточного оцінювання та на їхній основі коригування освітнього процесу.
Психологічна складова уроку базується на таких принципах:
- заняття проводиться не заради самого уроку, а заради того, щоб впливати на особистість учня;
- зміни в особистості відбуваються лише тоді, коли дитина діє за внутрішнім покликанням, а звідси висновок: учителеві необхідно стимулювати пізнавальну активність учня;
- центральний компонент будь-якого уроку – організація пізнавальної діяльності учнів;
- успіх навчання залежить не тільки від зовнішніх чинників (зміст, методика, майстерність вчителя та ін..), а й від внутрішніх умов, тобто індивідуально-психологічних особливостей учнів.
Особистісно орієнтований підхід до організації уроку ставить перед педагогом три завдання:
- знайти адекватні педагогічні технології, що забезпечуть ефективність передачі знань;
- забезпечити якісне засвоєння цих знань;
- урахувати вікові й індивідуальні особливості учнів.
Якість здобуття знань залежить від особливостей прийому, засвоєння, зберігання й відтворення інформації.
Для організації уваги школярів на уроці вчителеві рекомендують:
- задати темп роботи учнів;
- забезпечити чіткість і стислість пояснень, які додаються до роботи й не повторюються під час виконання завдань учнями;
- забезпечити максимальну опору на активізацію розумової діяльності дітей;
- застосовувати різноманітні види та форми роботи на уроці;
- забезпечити включення до навчальної роботи всього класу.
Відомо, що увага протягом уроку коливається.
- Через 14-18 хвилин від початку уроку відбувається зниження концентрації уваги.
- Потім зниження концентрації уваги відбувається через 11 – 14 хвилин.
- Через 9 – 11 хвилин.
- Через 8 - 9 хвилин.
Щоб сприйняття навчального матеріалу мало свідомий характер, педагог має використовувати
- вступне слово (сформулювати мету та план уроку);
- відповідну інструкцію (перед початком роботи концентрувати увагу на найважливіших моментах, провести інструктаж перед самостійною роботою тощо);
- схеми, таблиці, картини;
- роз’яснення, уточнення висловлень, нових наукових термінів, рідковживаних слів.
Для активізації процесів мислення під час опанування нових знань рекомендують:
- формулювати проблему;
- пропонувати завдання, які передбачають порівняння, узагальнення, систематизацію;
- використовувати письмове мовлення, яке сприяє розвитку мислення;
- пропонувати брати участь у дискусіях;
- використовувати нестандартні задачі та завдання.
Зберігання інформації здійснюється таким психологічним процесом, як пам’ять.
Найважливішим фактором утворення міцних слідів у пам’яті і їх тривалого збереження є значимість інформації у зв’язку з мотивацією і установками суб’єкта. Установка учня на більш довгі строки збереження інформації викликає утворення більш міцних мнемонічних слідів і можливість зберігання до наміченого строку. На міцність збереження інформації також впливає результат подальшого відтворення, що сигналізують про практичну значимість знань. Правильне дозування матеріалу з урахуванням віку і змісту здобутих знань, розподіл матеріалу в часі, боротьба з перевтомою.
Доведено, що втрати засвоєної інформації найбільші в перші години і дні після засвоєння.
Прийоми, що сприяють запам’ятовуванню слідуючі:
- чітке розуміння того, що потрібно запам’ятати;
- опора на інтереси і навчальні мотиви учнів;
- повільне засвоєння з метою полегшити осмислення;
- повторення;
- емоційне забарвлення;
- включення матеріалу у практичну діяльність;
- організація самостійної роботи з навчальним матеріалом;
- використання прийомів мнемотехніки.
Отже, з позицій психологічної складової уроку, у сучасному уроці слід враховувати: психологічну мету (розвиток пізнавальних процесів та якостей особистості); особливості організації пізнавальної діяльності учнів, їх вікові та індивідуальні особливості.
За статтею О.А. Дмитрієва «Психологічні аспекти уроку» ( «Педагогічна майстерня», № 8, 2012)
|