Неділя
2025-07-13
1:52 PM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Тетяни Доценко
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [7]

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Головна » Статті » Мої статті

Психологічні аспекти сучасного уроку

   Освітній практиці відомі різні форми орієнтації навчання. Їх виникнення і розвиток детерміновані соціальними потребами та інтересами держави.

Найдавнішою формою вважають індивідуальне навчання, яке потім поєдналося із індивідуально-груповим. Індивідуально-групові форми почали запроваджувати в ХVІ столітті. Згодом ця форма стала масовою, у зв’язку з чим виникла класно-урочна система навчання, яка зберігається і сьогодні.

За статистикою, уроку відводиться 98% усього навчального часу. В класно-урочній формі є  недоліки:

  • побудова уроку за схемою «опитування – пояснення – закріплення», яка не забезпечує умов для ефективного засвоєння знань та розвитку особистості взагалі, оскільки орієнтує дітей на пасивне засвоєння інформації, а не на самостійну пізнавальну діяльність;
  • переважання цільової установки, яка спрямована на діяльність учителя;
  • орієнтація вчителя на учня середнього рівня можливостей;
  • недостатнє знання особистості школяра;
  • недостатнє врахування особистісного фактора;
  • перевантаження змісту навчального матеріалу;
  • відірваність знань від їхнього використання;
  • слабкий розвиток групових та індивідуальних форм навчання;
  • однобічний підхід до диференціації (переважна диференціація обсягу й ступеня складності навчального матеріалу).

Таким чином, виникає потреба в модернізації класно-урочної системи через:

  • зміну характеру взаємодії учасників навчального процесу, що передбачає виконання вчителем функції фасилітатора  (від англ.. полегшувати, сприяти);
  • запровадження інтерактивних методів навчання, в основі яких двосторонній процес спілкування;
  • запровадження особистісно орієнтованої технології навчання, цілі якого полягають у визначенні життєвого досвіду кожного учня, рівня інтелекту, пізнавальних здібностей, у формуванні позитивної  мотивації учнів до пізнавальної діяльності, потреби в самовдосконаленні;
  • спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток головних і предметних компетентностей особистості; спрямованість навчальної діяльності на самореалізацію учня;
  • запровадження в навчальному процесі інформаційно-комунікаційних технологій;
  • запровадження комплексу процедур спостереження, поточного оцінювання та на їхній основі коригування освітнього процесу.

 

   Психологічна складова уроку базується на  таких принципах:

  • заняття проводиться не заради самого уроку, а заради того, щоб впливати на  особистість учня;
  • зміни в особистості відбуваються лише тоді, коли дитина діє за внутрішнім покликанням, а звідси висновок: учителеві необхідно стимулювати пізнавальну активність учня;
  • центральний компонент будь-якого уроку – організація пізнавальної діяльності учнів;
  • успіх навчання залежить не тільки від зовнішніх чинників (зміст, методика, майстерність вчителя та ін..), а й від внутрішніх умов, тобто індивідуально-психологічних особливостей учнів.

   Особистісно орієнтований підхід до організації уроку ставить перед педагогом три завдання:

  • знайти адекватні педагогічні технології, що забезпечуть ефективність передачі знань;
  • забезпечити якісне засвоєння цих знань;
  • урахувати вікові й індивідуальні особливості учнів.

  Якість здобуття знань залежить від особливостей прийому, засвоєння, зберігання й відтворення інформації.

Для організації уваги школярів  на уроці вчителеві рекомендують:

  • задати темп роботи учнів;
  • забезпечити чіткість і стислість пояснень, які додаються до роботи й не повторюються під час виконання завдань учнями;
  • забезпечити максимальну опору на активізацію розумової діяльності дітей;
  • застосовувати різноманітні види та форми роботи на уроці;
  • забезпечити включення до навчальної роботи всього класу.

 Відомо, що увага  протягом  уроку  коливається.

  1. Через 14-18 хвилин від початку уроку відбувається зниження концентрації уваги.
  2. Потім зниження концентрації уваги відбувається через 11 – 14 хвилин.
  3. Через 9 – 11 хвилин.
  4. Через 8 - 9 хвилин.

Щоб сприйняття навчального матеріалу мало свідомий характер, педагог має використовувати

  • вступне слово (сформулювати мету та план уроку);
  • відповідну інструкцію (перед початком роботи концентрувати увагу на найважливіших моментах, провести інструктаж перед самостійною роботою тощо);
  • схеми, таблиці, картини;
  • роз’яснення, уточнення висловлень, нових наукових термінів, рідковживаних слів.

 

Для активізації процесів мислення під час опанування нових знань рекомендують:

  • формулювати  проблему;
  • пропонувати завдання, які передбачають порівняння, узагальнення, систематизацію;
  • використовувати письмове мовлення, яке сприяє розвитку мислення;
  • пропонувати брати участь у дискусіях;
  • використовувати нестандартні задачі та завдання.

Зберігання інформації здійснюється таким психологічним процесом, як пам’ять.

Найважливішим фактором утворення міцних слідів у пам’яті і їх тривалого збереження є значимість інформації у зв’язку з мотивацією і установками суб’єкта. Установка учня на більш довгі строки збереження інформації викликає утворення більш міцних мнемонічних слідів і можливість зберігання до наміченого строку. На міцність збереження інформації також впливає результат подальшого відтворення, що сигналізують про практичну значимість знань. Правильне дозування матеріалу з урахуванням віку і змісту здобутих знань, розподіл матеріалу в часі, боротьба з перевтомою.

Доведено, що втрати засвоєної інформації найбільші в перші години і дні після засвоєння.

Прийоми, що сприяють запам’ятовуванню  слідуючі:

  • чітке розуміння того, що потрібно запам’ятати;
  • опора на інтереси і навчальні мотиви учнів;
  • повільне засвоєння з метою полегшити осмислення;
  • повторення;
  • емоційне забарвлення;
  • включення матеріалу у практичну діяльність;
  • організація самостійної роботи з навчальним матеріалом;
  • використання прийомів мнемотехніки.

Отже, з позицій  психологічної складової уроку, у сучасному уроці слід враховувати: психологічну мету (розвиток пізнавальних процесів та якостей особистості); особливості організації пізнавальної діяльності учнів, їх вікові та індивідуальні особливості.

 

 

За статтею О.А. Дмитрієва «Психологічні аспекти уроку» ( «Педагогічна майстерня», № 8, 2012)

 

 

 

Категорія: Мої статті | Додав: Tatyana (2014-09-16)
Переглядів: 1051 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites