Неділя
2025-07-13
3:12 AM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Тетяни Доценко
Головна Реєстрація Вхід
Доповідь "Створення умов для всебічного розвитку та реалізації творчої особистості учня" »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Створення умов для всебічного розвитку та реалізації творчої особистості учня
 
Вважається, що здатність до творчості – головна властивість людини, яка відрізняє її від тварин.
Творчість завжди обумовлена принципами істини, добра, краси, їх синтезом – духовністю. Тому і виховати творчу особистість можливо лише за умови гуманних, гармонійних відносин між вчителем і учнями, відносин, спрямованих на створення ситуації успіху.
Методами активізації творчого мислення в умовах школи життєтворчості можуть бути такі універсальні, як
• «мозкова атака» (брейнстормінг) - процедура групового креативного мислення;
• метод синектики (із гр. — "сполучення різнорідних елементів") — вид мозкового штурму при допущенні обговорення й відсівання ідей на стадії їх висування й визначення прийомів генерування ідей.
• метод контрольних запитань. Суть методу контрольних запитань полягає у використанні при пошуку розв’язань творчих завдань списку спеціально підготовлених запитань. Цей метод можна застосовувати в комбінації з методом мозкового штурму для генерування ідей, формулювання відповідей.
• метод фокальних об’єктів. Сутність методу фокальних об'єктів полягає в перенесенні ознак випадково вибраних об'єктів на об'єкт, що вдосконалюється. У результаті можна знайти кілька цілком несподіваних варіантів вирішення проблеми.
Метод реалізується в такий спосіб:
вибирають фокальний об'єкт та встановлюють мету його вдосконалення;
вибирають 3-4 випадкові об'єкти (їх беруть навмання зі словника або каталогу);
складають списки ознак випадкових об'єктів; додають ознаки випадкових об'єктів до фокального об'єкта та генерують нові ідеї;
отримані сполучення розвивають способом вільних асоціацій;
продумують принципові рішення, оцінюють отримані варіанти та відбирають найбільш ефективні рішення (зазвичай це виконується експертним способом).
• Морфологічний аналіз - методика творчості у сфері винахідництва, яка допомагає розглядати різні можливі рішення проблеми розбиваючи її на окремі атрибути та комбінуючи можливі реалізації цих атрибутів.
Морфологічний аналіз полягає в розбитті досліджуваного об'єкта на характеристики та атрибути. При цьому характеристики повинні бути незалежними одна від одної. Після цього виписуються всі можливі реалізації атрибутів, наприклад для атрибуту фарба реалізаціями є червона, жовта або синя. Таким чином утворюється багатовимірна таблиця з різних комбінацій окремих реалізацій розглянутих атрибутів. Кожна комбінація являє собою окреме рішення поставленої проблеми. Таким чином методика дозволяє помітити нові комбінації і може призвести до оригінальних ідей.
• Проективно-рефлексивна технологія навчання. За технологією мету і хід вивчення теми визначаємо з учнями разом.
Так на вступному уроці, перед вивченням нового розділу, учні діляться на творчі лабораторії. Їм потрібно здійснити огляд тем, а потім з’ясувати — що вони хочуть знати? що навчитись робити? які завдання бажають виконати?
На проективному етапі визначається також план роботи і форми проведення занять — і все це разом, у спільній взаємодії з класом. Так формується загальна відповідальність за навчання, а ще, учням надається можливість відшукати засоби пізнання найсприятливіші для себе. Бо в кожного різні навчальні можливості, а бути успішними у навчанні так хочеться усім.
Переходимо до реалізації діяльнісного компоненту технології. Наприклад: вирішили, що тему будемо опрацьовувати у формі гри “шукаємо помилки”. І ось клас знов працює в творчих лабораторіях. Учасники кожної викладають текст свого підзаголовку параграфу на аркуші, спеціально припускаючись помилок. Ці помилки потрібно буде знайти учасникам іншої команди.
Та робота на уроках ведеться не тільки у групах, адже учні часто вирішують опановувати матеріал самостійно. Для цього розробляється тематика пошукових проектів. Учні проводять власне дослідження і можуть зробити їх комп’ютерну презентацію.
Далі - креативний етап технології. Це може бути узагальнювальний урок, презентація результатів пізнавальної діяльності.

Підведемо підсумки. Крім обов’язкової контрольної роботи, можна запропонувати ігрові форми. Вони знімають напруження, і виконуються з превеликим бажанням.
Разом з учнями проводимо підсумкове оцінювання результатів навчальної діяльності. Подивимось — яка кількість високих балів, отже, який в кожного рейтинг пізнавальної активності

Заключний етап — рефлексивний.
Завдання «Продовж речення»:
Я дізнався…
Я навчився…
Я можу довести…
Такий аналітичний підхід до своїх навчальних досягнень закладає мотивацію на докладання максимуму зусиль до опанування вже нового змістового розділу.

Умови для розвитку та реалізації творчої особистості учня створюють такі прийоми педагогіки життєтворчості, за допомогою яких можна зацікавити учнів навчанням. Це може бути
щоденник творчих досягнень класу;
творчий звіт;
скарбничка власних досягнень;
конкурси;
цікаві повідомлення;
заочна експедиція;
складання тематичних кросвордів,
альбомів,
листів-роздумів;
капелюшна дискусія.

Співпраця педагога та учнів позначається і на формуванні спільно групового співробітництва.
На допомогу організації навчального співробітництва приходять різноманітні способи і прийоми.
Так до найпоширеніших з них належать дискусії, обговорення, вирішення проблемних питань у ході розгляду навчальних завдань.
Розширення поля діяльності учасників педагогічного процесу проходить як складова взаємного творчого збагачення, що веде до підвищення продуктивності процесу навчання та виховання, слугує формуванню життєвих компетентностей учнів.
 
Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites