Неділя
2025-07-13
3:40 AM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Сайт Тетяни Доценко
Головна Реєстрація Вхід
Пейзажна лірика Дж.Кітса »
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Тема. Пейзажна лірика Дж. Кітса

Мета уроку. Розкрити поняття «пейзаж»; коротко познайомити з життям та творчістю англійського поета Дж. Кітса, прививати навики аналізу поетичного твору на прикладі вірша «Про коника та цвіркуна»;

розвивати в учнів уміння висловлювати свою думку, навички виразного читання, зв’язного мовлення;

виховувати естетичний смак, почуття прекрасного, дбайливе ставлення до природи.

Обладнання: портрет Дж. Кітса, аудіо записи твору А. Вівальді «Пори року», підручник, мультимедійна презентація, картки з текстом вірша «Коник і цвіркун» у перекладі Б. Пастернака і С. Маршака.

 

Хід уроку

І. Підготовка до сприйняття навчального матеріалу

   Вступне слово вчителя (в супроводі мультимедіа – слайди 1- 8)

Мабуть, немає людини, яка б не милувалася красою природи. Прекрасна і  таємнича, могутня і грізна, вона завжди привертала до себе увагу своєю загадковістю і неповторною красою.  Люди намагалися зобразити її на картинах, передати чарівну красу в музиці, писали про неї вірші. Загалом же опис природи ми називаємо пейзажем.

ІІ Формування нових знань.

 1. Словникова робота

Знайдіть в літературознавчому словнику визначення поняття «пейзаж» та прочитайте його про себе. Спробуйте сказати своїми словами, що таке пейзаж.

2. Проблемне питання: Як ви думаєте, чим відрізняється зображення пейзажу в різних видах мистецтва? Щоб відповісти на це питання, спробуємо співставити зображення весни у різних видах мистецтва.

Демонстрація картини А. І. Куінджи « Рання весна» (слайд 9)

Прослуховування музичного фрагменту ( А. Вівальді «Березень»)

Читання підготовленим учнем вірша Ф. Тютчева «Весняні води»

Прослуховування відповідей на питання.

Висновок про різні засоби зображення.

3. Оголошення теми та завдань уроку.

4. Виразне читання розділу підручника про Дж. Кітса. с.116 – 118 (підручник Є. Волощук)

5. Обговорення прочитаного:

-  Які сторінки життя й творчості Дж. Кітса вам запам’яталися?

- Як ви думаєте, чому його називають одним із найкращих поетів Великобританії?

6. Робота з портретом Дж. Кітса. (слайд 10)

Уважно подивіться на цей портрет. Що б ви могли сказати про цю людину?

А ось як відгукувався про поета його брат – Джордж Кітс:

«Джон Кітс був відкритою,чесною, доброзичливою і приязною людиною. Хоча він дуже страждав через матеріальну скруту, а спадщини діда ледве вистачало на його скромні потреби, гроші не були для нього головним у житті. Він міг годинами сидіти з книжкою, а заради влучно сказаного слова списував купу паперу… Колись він сказав про різницю між ним і Байроном: Байрон змальовує те, що бачить, а він – те, що уявляє. Сила його уяви була надзвичайною. Було достатньо однієї квітки, одного променя сонця, одного  зойку пташки, щоб викликати в нього приплив творчого натхнення…»

Підтвердження цьому є вірш Дж. Кітса, присвячений братові.

7. Читання вірша підготовленим учнем. (Слайд 11)

Робота зі слайдами 12-14

Вчитель:

Джордж Кітс говорив про свого брата:

«Здавалося, він не тільки писав, а й  говорив особливою мовою – поетичною. І той, хто чув або читав його вірші, уже ніколи не міг їх забути…»

Давайте  познайомимося ще з одним із його віршів.

8. Виразне читання вчителем вірша «Про коника і цвіркуна».

9. Бесіда:

Про що йдеться в цьому вірші?

Які картини постали перед вами в процесі читання цього твору?

Які переживання, почуття, думки втілено в цих замальовках?

Який настрій викликає цей вірш у вас? До яких роздумів спонукає?

Визначте основну думку твору. У яких рядках вона звучить? Зачитайте їх.

Згадайте, що являє собою метафора? Що таке епітет? Співставте свої відповіді з тлумаченням підручника (с. 120)

Знайдіть засоби художньої виразності у вірші Дж. Кітса.

10. Компаративні завдання

До творчості Дж. Кітса зверталося багато перекладачів. Серед них  російські поети – Б. Пастернак і С. Маршак.  Прочитайте ці переклади і порівняйте їх із тим, який зробив В. Мисик.

Які основні позиції збережено в усіх перекладах?

Чим відрізняються створені перекладачами пейзажі?

Кузнечик и свечок

В свой час своя поэзия в природе:

когда в зените день и жар томит

Притихших птиц, чей голосок звенит

Вдоль изгороди скошенных угодий?

Кузнечик – вот виновник тех мелодий.

Певун и лодырь, потерявший стыд,

Пока и сам по горло пеньем сыт,

Не свалится в последнем хороводе.

В свой час во всем поэзия своя:

Зимой морозной ночью молчаливой

Пронзительны за печкой переливы

Сверчка во славу теплого жилья.

И, словно летом, кажется сквозь дрему,

Что слышишь треск кузнечика знакомый.

    ( Переклад Б. Пастернака)

 

Кузнечик и сверчок

Вовеки не замрет, не прекратится

Поэзия земли. Когда в листве,

От зноя ослабев, умолкнут птицы,

Мы слышим голос в вкошенной траве

Кузнечика. Спешит он насладиться

Своим участьем в летнем торжестве,

То зазвенит, то снова притаится

И помолчит минуту или две.

Поэзия земли не знает смерти.

пришла зима. В полях метет метель.

Но вы покою мертвому не верьте.

Трещит сверчок, забившись где-то в щель,

И ласковом тепле нагретых печек

Нам кажется: в траве звенит кузнечик.

  (Переклад  С. Маршака)

 

ІІІ. Застосування знань, умінь, навичок.

!. Робота з таблицею.

Заповніть таблицю, обираючи звукові образи з віршу.

Звуки літньої природи

Звуки зимової природи

 

 

 

 

 

 

 

2. Узагальнення вчителя.

Дж. Кітс у своєму вірші змалював конкретні слухові образи, кожному з яких протиставив протилежне звучання: спів птахів – мовчання птахів; довгий коника танок – перерва у співі; голоси літа – мовчання зими. Звукові образи літа протиставлені образам мовчання зими. Лише пісня цвіркуна не має протиставлення. Коли замовкає серед зимового мовчання цвіркун, у пам’яті починає звучати пісня коника. Остання пара звукових образів увиразнює основну думку вірша про те, що «поезія землі не вмре ніколи».

3. Робота зі слайдом 15.

ІV. Домашнє завдання: с. 120 – повторити визначення метафори та епітета. Завдання 1,2 на с. 120-121.

 

 

 

 

 

Вхід на сайт

Пошук

Друзі сайту
  • Create a free website
  • \n
  • uCoz Community
  • \n
  • uCoz Manual
  • \n
  • Video Tutorials
  • \n
  • Official Template Store
  • \n
  • Best uCoz Websites